

Je li istina da djeca uče strane jezike bolje i lakše od odraslih?
Ako ste već prošli pubertet, više nećete moći savršeno govoriti neki strani jezik. Ovakve i slične izjave, predmet su brojnih rasprava između lingvista i znanstvenika koji se bave proučavanjem mozga. No, oni se slažu u jednome: djeca uče jezike drugačije od odraslih. „Good morning, boys and girls!“ desetljećima je tako započinjao sat engleskog u većini petih razreda osnovnih škola u Njemačkoj. To su bili tek prvi dijelovi beskonačnog vokabulara i osnovnih fraza s kojima su se djeca upoznavala u dobi od 10-ak godina. Već godinama, međutim, niz dječijih vrtića, pa čak i jaslica izlažu mlađu djecu nekom stranom jeziku. Kako bi bolje pripremili malene za višejezičnu budućnost, roditelji, odgajatelji i političari potiču geslo „što ranije to bolje“ kada je riječ o učenju stranih jezika. No, znači li to nužno da malena djeca uče strani jezik bolje od adolescenata ili odraslih osoba?
Jesu li djeca bolji učenici stranih jezika?
To ovisi o tome što smatramo pod time „bolji“ kada je u pitanju učenje stranih jezika, kaže Rüdiger Grotjahn, profesor Sveučilišta Ruhr u Bochumu koji radi na istraživačkom projektu učenja jezika. „Ako gledamo na krajnji rezultat učenja jezika, rani početak učenja svakako donosi prednost“. To se osobito odnosi na usvajanje autentičnog izgovora. Mnogi njegovi kolege zalažu se za početak učenja stranog jezika u što ranijoj dobi – u cilju razvoja naglaska izvornog govornika.
Vještina dolazi sa iskustvom – prednost za starije učenika
Učenje u starijoj dobi također ima svoje prednosti. Kada je u pitanju učenje vokabulara i čitanje s razumijevanjem, adolescenti, pa čak i starije osobe imaju izrazitu, dugoročnu prednost. U ovim područjima, odrasli učenici imaju pristup širem spektru konceptualnog znanja u različitim izvornim jezicima, zajedno sa širim spektrom svog cjelokupnog znanja.
Psihologija obrazovanja ima broje dokaze o tome kako se uspješno učenje temelji na postojećem znanju, a to vrijedi i kada se radi o riječima jezika koji se tek uči i koje se mogu zaključiti na poznatim riječima iz materinjeg jezika. Nadalje, tehnike koje su razvijene tijekom učenja izvornog jezika također igraju važnu ulogu u učenju stranog jezika. Ako je netko uživao u učenju nekog stranog jezika i ako je učenje bilo povezano s uspjehom, taj će se uspjeh protegnuti i u kasniju dob, unatoč činjenici da se kapacitet naše memorije smanjuje kako starimo.
Djeca uče tijelima dok odrasli uče rukama
Dobar tečaj stranog jezika trebao bi u obzir uzeti dob učenika. Na nove jezike djeca često odgovaraju znatiželjom i nepristranošću dok se odrasli oslanjaju na životno iskustvo koje bi im moglo pomoći u učenju novih riječi, struktura i koncepata na stranom jeziku. Rezultat toga je da djeca više uče kroz igru i geste, a odrasli se oslanjaju na analitički pristup sa strogim pravilima. Grotjahn smatra da dobri tečajevi stranih jezika trebaju u obzir uzeti ove različite zahtjeve i metode. U svakom slučaju, bilo da ste u stanju pjevati uz pjesmu nekog stranog izvođača, pozdravljati konobara na odmoru na poljskom ili turskom jeziku, uživati u dječjim knjigama na kineskom jeziku ili čitati romane na ruskom, radost učenja stranog jezika trebala bi imati jednak stupanj intenziteta bilo u mladoj bilo u starijoj dobi.